Beleid en ontwikkelingen onderhoud kapitaalgoederen openbaar gebied - 2
Beheren op Niveau
Voor het onderhoud van de openbare ruimte leggen we de kwaliteitsniveaus vast en hoeveel geld daarvoor nodig is.
Deze normering is gebaseerd op de normen van het kenniscentrum voor verkeer, vervoer en infrastructuur CROW en is vertaald naar de Etten-Leurse situatie. In het verleden zijn namen en nummers voor de aanduiding gebruikt, nu wordt gebruik gemaakt van de letters A+ (5) tot en met D (1). Aanleg gebeurt altijd op niveau A+/A, het beheer zal plaatsvinden op niveau B (3) of C (2).
In Etten-Leur gebruiken we vanaf 2021 niveau A+ (uitmuntend), niveau A (hoog) en niveau D (onacceptabel) niet. Niveau A+/A zijn te kostbaar en niveau D mag niet voorkomen. In 2020 kennen we niveau A nog wel.
Vanaf 2021 gebruiken we de volgende kwaliteitsniveaus:
gewenst kwaliteitsniveau | |
---|---|
| B (3) |
| B (3) |
| B (3) |
| B (3) |
| B (3) |
| B (3) |
| C (2) |
| B (3) |
Jaarlijks beoordelen we of we voldoen aan de kwaliteitsniveaus die de raad vaststelde. Iedere twee jaar vindt op basis van de staat van de verhardingen, de marktontwikkelingen en de groei van de gemeente een herberekening plaats van de middelen voor het onderhoud op de lange termijn. Hieruit volgt ook de jaarlijkse storting in de voorziening Beheren Op Niveau Verhardingen. In 2020 onderzochten we welke bedragen nodig zijn.
Wegbeheer
Vanaf 2021 bezuinigen we jaarlijks € 530.000 door minder te storten in de voorziening BON verhardingen en het verlagen van het jaarlijks Investeringsbedrag. Om de effecten hiervan voor het wegbeheer te bepalen maakten we hiervan een doorrekening, met alternatieven voor de bezuinigingen. Het beheer blijft planmatig, maar we verlaagden de niveaus aanzienlijk tot niveau 3 en 2. In het nieuwe beheerplan hanteren we de normen van de CROW.
Groenbeheer
In het verleden was de Groenbeleidsnota zowel een ontwikkelings- als een beheerinstrument. Met het vaststellen van de Groenbeleidsnota 2008-2012 en de nota “Beheren op Niveau” is hier destijds een opsplitsing in gemaakt. Deze splitsing is met het opstellen van de Groenbeleidsnota 2013-2018 opnieuw gehanteerd. De Groenbeleidsnota 2013-2018 richt zich vooral op de belangrijke groenstructuren, maar ook op de kwantiteit van het aanwezige openbaar groen en niet op (dagelijks) groenbeheer en onderhoud.
De actualisatie van de groenbeleidsnota staat gepland na vaststelling van de omgevingsvisie. Het huidige groenbeleid zetten we in grote lijnen voort, waarbij er wel meer aandacht is voor de belangrijke groenstructuren, biodiversiteit en de relatie met klimaat(adaptie).
Deze visie is echter nog in ontwikkeling en vraagt tijd. Uit het oogpunt van efficiency lijkt het opstellen van een volledig nieuwe groenbeleidsnota daarom niet gewenst. Wel kunnen we de raad vragen de huidige groenbeleidsnota (voorlopig) te continueren. We onderhouden het groen sober, maar wel in die mate dat er geen achterstallig onderhoud optreedt. Ook hier zal herijking gaan plaatsvinden. Veiligheid blijft voorop staan. Controle vindt plaats op verkeersonveilige punten en we controleren regelmatig bomen op gezondheid en gebreken om gevaarlijke situaties te voorkomen.
Groenonderhoud verloopt niet meer zoals voorheen via de voorziening Beheren op Niveau, maar via de hiervoor beschikbare budgetten in de exploitatiebegroting. In de exploitatiebegroting verlagen we voor 2021 het budget voor groenonderhoud met € 250.000. Deze bezuiniging ontstaat grotendeels door de eerder genoemde verlaging van de onderhoudsniveaus.
We koppelen grootschalige werkzaamheden in het openbaar groen aan de planning voor werkzaamheden aan de weg en/of riool. Voor 2021 wordt naast de aansluiting op civieltechnische projecten, het grootschalig onderhoud van het populierenbos bij het Thorbeckepark opgepakt. Voor de reguliere vervanging van groen (inboet) is budget in de exploitatiebegroting opgenomen.
Openbare verlichting
In 2019 startten we met het per wijk vervangen van de huidige verlichting door energiezuinige LED-verlichting. We zetten dit de komende jaren voort. Welke wijken hiervoor in aanmerking komen hangt af van de leeftijd van de armaturen en de te realiseren energiebesparing. We leveren hiermee een bijdrage aan de CO2-reductie. Tegelijk maken we zo het beheer van de openbare verlichting eenvoudiger, doordat we minder verschillende armaturen gebruiken. In 2020 ontwikkelen we de Lichtvisie verder, zodat de vaststelling in college en raad nog in 2020 plaatsvindt. Vanaf 2021 is dit de basis voor de werkzaamheden aan de openbare verlichting.
Voor 2021 staat de vervanging van de openbare verlichting in het buitengebied gepland.
Leurse Haven
Provincie, Waterschap en gemeente discussiëren al jaren over de vraag wie en waarvoor (juridisch) verantwoordelijk is bij het onderhoud van de Leurse Haven. Dit houdt verband met de vaarwegfunctie van deze watergang. In 2019 inventariseerden gemeente en het waterschap samen de mogelijke onderhoudsmaatregelen en kosten voor de komende jaren. Zij constateerden onder andere dat de beschoeiing slecht is en moet worden vervangen. We nemen voor meerdere jaren bedragen op in het investeringsplan. Met het Waterschap spraken we af om gezamenlijk de Provincie om duidelijkheid te vragen. De gesprekken tussen gemeente en Provincie waren begin dit jaar gepland. Vanwege de coronamaatregelen is dit uitgesteld.
Westpolderplas
De Westpolderplas is aangewezen als zwemwater. De jaarlijkse terugkeer van blauwalg is een groot probleem. Onderzoek naar de toekomst van de Westpolderplas en de bestrijding van blauwalg is nodig. In samenwerking met het waterschap vindt een onderzoek plaats naar de oorzaak van de blauwalgen en de mogelijke maatregelen. De kosten bedragen € 95.000, inclusief eenmalige symptoombestrijding. Het waterschap en de gemeente betalen ieder de helft. De kosten voor eventuele bronmaatregelen zijn nog niet bekend.
Sloten en waterlopen
In het Slootbeheerplan beschrijven we de verdeling van de werkzaamheden over gemeente en waterschap. We volgen de planning van het waterschap.
Riolering
In februari 2019 stelde de gemeenteraad het nieuwe Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan (VGRP) 2019-2023 vast. Het vernieuwde VGRP bevat een meerjarenplanning voor het groot onderhoud van de verschillende rioleringssystemen. Ook werken we aan het in beeld brengen van de maatregelen die nodig zijn om Etten-Leur klimaatbestendig te maken.
In het vastgestelde VGRP berekenen we ook de kosten en dekkingsmiddelen voor riolering. Voor een stabiel tarief voor onze inwoners over een langere periode hebben we de voorziening riolering.
Afvalbeheer
In februari 2019 stelde de gemeenteraad het nieuwe afvalbeleid 2020 vast. We sluiten aan bij de landelijke richtlijn 'Van afval naar grondstof'. Voor 2021 streven we naar maximaal 100 kg restafval per inwoner.
Voor het inzamelen van restafval en papier plaatsen we in principe bij appartementencomplexen ondergrondse collectieve afvalcontainers. De bewoners van deze complexen kunnen het GFT afval kwijt in bovengrondse collectieve afvalcontainers. Op centraal gelegen verzamelplaatsen in de wijken zamelen we glas, plastic, blik en drankenkartons (PBD) en textiel in. Op diverse plaatsen staan speciale afvalcontainers voor incontinentiemateriaal.
In 2021 halen we plastic, blik en drankenkartons (PBD) niet meer aan huis op. Hiervoor plaatsen we 13 extra ondergrondse perscontainers. De eenmalige investering en de besparing verwerken we in de afvalbegroting en daarmee in de tarieven.
De ondergrondse en bovengrondse containers reinigen we tweemaal per jaar. In deze reinigingsronde voeren we gelijk een inspectie uit voor het technisch onderhoud. De bovengrondse behuizingen (GFT) met bijbehorende minicontainer reinigen we 12 maal per jaar. Ook voeren we op deze behuizingen tweemaal per jaar preventief onderhoud uit.
De kosten nemen we op in de afvalbegroting en verwerken we in de afvaltarieven voor de inwoners.