Gemeenschappelijke Regeling Intergemeentelijke Sociale Dienst Werkplein Hart van West-Brabant
Vestigingsplaats
Etten-Leur
Beoogd effect
Efficiënte en effectieve uitvoering van de Participatiewet en bijbehorende inkomensondersteunende regelingen Ioaw, Ioaz (Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte werkloze werknemers/gewezen zelfstandigen) en BBZ (Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen) en het minimabeleid.
Beleidsvoornemens
Inzet op en aanpassing van de dienstverlening aan de veranderende doelgroep waar het Werkplein mee te maken heeft. Deze veranderende doelgroep (de in aantal groeiende nieuwe doelgroepen van de Participatiewet en de toenemende groep personen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt) vraagt om andere begeleiding en aanpak. Ook wil het Werkplein een bijdrage leveren aan de bredere ondersteuningsvraag van onze inwoners door verdergaande samenwerking binnen het sociaal domein met gemeenten.
Risico's
De vastgestelde begroting 2021 van het Werkplein Hart van West-Brabant is opgesteld voor de uitbraak van het coronavirus. Inmiddels is duidelijk dat dit virus, de daarop afgekondigde lockdown en de nog altijd geldende restricties een zware wissel trekken op de Nederlandse economie. De recessie waarin de economie terecht is gekomen heeft geleid tot een sterke toename van de werkloosheid en zal daarmee ook leiden tot een groei van het aantal bijstandsontvangers. En daarmee tot een toename van de bijstandslasten.
Het Werkplein kondigde aan dat wanneer er meer inzicht is in de impact van de coronacrisis op de ontwikkeling van de bijstandslasten het een nieuwe begroting 2021 aan de gemeenten aanbiedt.
Effect op kwaliteitsverbetering, krachtenbundeling en kostenbeheersing (3 K's)
Reden voor het aangaan van de Gemeenschappelijke regeling Werkplein Hart van West-Brabant was het streven naar efficiency in de bedrijfsvoering en het borgen van een kwalitatief goede dienstverlening op het terrein van werk en inkomen.
Richtlijnen kaders begroting 2022
Aanvullende financiële richtlijnen
- De gevolgen van de besluitvorming over de ketensamenwerking worden verwerkt in de begroting.
- Voor de gezamenlijke activiteiten met de WVS-Groep en de ISD Brabantse Wal, zorgt Werkplein HvWB er voor dat wat daarover in haar begroting is opgenomen aansluit bij de begrotingen van de WVS-Groep en de ISD Brabantse Wal. De drie begrotingen zijn de basis voor de ketenbegroting.
- Het Werkplein HvWB maakt een onderbouwde meerjarige prognose van het aantal bijstandsontvangers.
- Het Werkplein HvWB neemt in de bijlagen van de begroting een overzicht op met het verloop van de vaste en tijdelijke formatie sinds 2015. Hieruit blijkt welke mutaties er sinds 2015 in de formatie zijn doorgevoerd en met welke reden en de besluitvorming hierover.
- Het Werkplein HvWB verschaft in de diverse P&C-documenten inzicht in de stand van de vorderingen en de voorziening dubieuze debiteuren.
- Het Werkplein HvWB biedt inzicht in de mogelijkheden om de kosten voor de bedrijfsvoering terug te brengen tot het noodzakelijke minimum. Hierin zijn ook de synergievoordelen door het samenvoegen van bedrijfsvoeringstaken binnen de ketensamenwerking opgenomen.
Beleidsmatige richtlijnen
- Het Werkplein HvWB stelt een begroting voor het jaar 2022 op waarin de ambities van de deelnemende gemeenten tot het duurzaam beperken van het aantal uitkeringsgerechtigden en -lasten tot uitdrukking komt.
- Het Werkplein HvWB gaat voorafgaand aan het opstellen van de begroting 2022 met de deelnemende gemeenten in gesprek over de concrete ambities van de gemeenten voor 2022 op het terrein van werk, inkomensondersteuning en inburgering.
- Het Werkplein HvWB stelt een begroting op waarin de ambities van de deelnemende gemeenten met betrekking tot de klantbenadering tot uitdrukking komt.
- De begroting 2022 bevat een duidelijke onderbouwing van de manier waarop het Werkplein HvWB de hiervoor genoemde (1 t/m 3) ambities gaat realiseren. Het Werkplein brengt daar ook de kosten in beeld. In de onderbouwing is per doelgroep een ambitie en strategie benoemd inclusief de kosten, zodat de effectiviteit van de ingezette middelen achteraf kan worden gemeten. Daarnaast is de onderbouwing tot stand gekomen in afstemming met de WVS–Groep. Aantallen over het in te zetten instrumentarium zijn realistisch, afgestemd en afgesproken met de WVS-groep. Ook de gebruikte terminologie is op elkaar afgestemd.
- Wanneer er sprake is van een overschrijding van de BUIG-budgetten in 2022 dan moet de onderbouwing concrete maatregelen bevatten die voldoende zijn om aanspraak te kunnen maken op een uitkering van de vangnetregeling.
- In de begroting 2022 zijn maatregelen opgenomen om de financiële gevolgen van de coronacrisis (gedeeltelijk) op te vangen.
- De begroting 2022 van het Werkplein HvWB is opgesteld overeenkomstig het gedachtegoed van de integrale ketensamenwerking met de WVS-Groep. Het Werkplein HvWB en de WVS-Groep moeten hun activiteiten en inspanningen op elkaar afstemmen. Het resultaat van de organisaties samen moet optimaal zijn. Dit moet tot uitdrukking te komen in een integrale ketenbegroting.
Bijdrage gemeente | 2020 | 2021 |
---|---|---|
Begroting | 2.352.000 | 2.566.000 |
Resultaat | 2020 | 2021 |
---|---|---|
Resultaat |
Vermogen | 01-01-2021 | 31-12-2021 |
---|---|---|
eigen vermogen | 0 | 0 |
vreemd vermogen | 7.449.000 | 9.521.000 |