Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningschap West Noord-Brabant (WVS)
Vestigingsplaats
Roosendaal
Beoogd effect
Bieden van werkgelegenheid aan arbeidsgehandicapten die geen perspectief hebben op de reguliere arbeidsmarkt.
Beleidsvoornemens
De WVS ontwikkelde zich de afgelopen jaren van SW-bedrijf tot een leerwerkbedrijf, waarmee de infrastructuur van WVS wordt gebruikt voor de arbeidsontwikkeling van de brede doelgroep van de Participatiewet. In de komende jaren wordt ingezet op de verdere ontwikkeling van het leerwerkbedrijf WVS en de samenwerking in de keten met de twee Werkpleinen in de WVS-regio (Werkplein HvWB en ISD Brabantse Wal).
Risico's
De uitbraak van het coronavirus heeft een grote impact op de bedrijfsvoering en omzet van WVS. Enerzijds raakt de economische recessie die is opgetreden direct de omzet van WVS, anderzijds is een deel van het WVS-personeel vanwege gezondheidsrisico’s beperkter inzetbaar. De economische ontwikkelingen in het komend jaar en de ontwikkelingen rond het coronavirus zelf zullen een sterke impact hebben op de exploitatie van WVS. Wanneer er meer inzicht is in de impact van de coronacrisis biedt het WVS een herziene begroting 2021 aan de gemeenten aan.
De reguliere risico’s waar WVS mee te maken heeft zijn vermeld in paragraaf 2.4 van de WVS-begroting. De voornaamste risico’s zijn de onzekerheid rond de hoogte van de rijksbijdrage Wet sociale werkvoorziening (Wsw), compensatie van de loon-en prijsontwikkeling door het Rijk en de omvang van uit te keren transitievergoedingen.
Effect op kwaliteitsverbetering, krachtenbundeling en kostenbeheersing (3 K's)
WVS is onder andere door het schaalvoordeel in staat meer werk voor mensen met een arbeidsbeperking tegen lagere kosten te realiseren. Dit is zichtbaar door de lage bedrijfskosten (exclusief Wsw-lonen) van WVS in verhouding tot andere Sociale werkbedrijven in Nederland (Thermometer SW, Min. SZW).
Richtlijnen kaders begroting 2022
Aanvullende financiële richtlijnen
- De gevolgen van de besluitvorming over de ketensamenwerking worden verwerkt in de begroting.
- Voor de gezamenlijke activiteiten van het Werkplein Hart van West-Brabant en de ISD Brabantse Wal, zorgt WVS er voor dat wat daarover in haar begroting is opgenomen aansluit bij de begrotingen van het werkplein en de ISD. De drie begrotingen zijn de basis voor de ketenbegroting.
- De WVS biedt inzicht in de mogelijkheden om de kosten voor de bedrijfsvoering terug te brengen tot het noodzakelijke minimum. Hierin zijn ook de synergievoordelen door het samenvoegen van bedrijfsvoeringstaken binnen de ketensamenwerking opgenomen.
Beleidsmatige richtlijnen
- Het WVS stelt samen met de Werkpleinen en in overleg met de deelnemende gemeenten jaarlijks een gezamenlijke ketenopdracht op. Wij verwachten dat WVS deze ketenopdracht opneemt in de begroting 2022 en in een totale ketenbegroting.
- WVS-groep geeft inzicht in de activiteiten en risico’s die verbonden zijn aan de afbouw van het huidige Sociale Werkplaats bestand in combinatie met de opdrachtportefeuille. Het WVS stelt maatregelen voor om nadelige financiële gevolgen daarvan zoveel mogelijk te beperken.
- WVS-groep besteedt in de begroting aandacht aan de visie en ambitie rondom de verdere ontwikkeling van het leerwerkbedrijf. Daarbij verwachten we dat de gemaakte keuzes rond de verschillende bedrijfsonderdelen vertaald worden in concrete interne doelstellingen en acties die bijdragen aan het realiseren van de ketenopdracht.
- In de begroting 2022 zijn maatregelen opgenomen om de financiële gevolgen van de coronacrisis (gedeeltelijk) op te vangen.
Bijdrage gemeente | 2020 | 2021 |
---|---|---|
Begroting | 1.022.000 | 1.024.000 |
Resultaat | 2020 | 2021 |
---|---|---|
Resultaat | 0 | 0 |
Vermogen | 01-01-2021 | 31-12-2021 |
---|---|---|
eigen vermogen | 5.463.000 | 5.413.000 |
vreemd vermogen | 20.691.000 | 20.241.000 |