Financiele ontwikkelingen
We verantwoorden onze financiële cijfers op hoofdlijnen. Dat betekent dat we vooral afwijkingen van € 50.000 of hoger ten opzichte van de gewijzigde begroting toelichten. De post “overig” gaat telkens over één of meerdere afwijkingen die kleiner zijn dan € 50.000. Posten die politiek relevant zijn lichten we wel toe.
Bij de toelichting op het financiële resultaat nemen we voordelen op als een positief bedrag en nadelen als een negatief bedrag. We ronden de bedragen af op € 1.000. Het kan zijn dat er in één overzicht of tussen overzichten afrondingsverschillen zijn.
(bedragen x € 1.000) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Actualisatie begroting 2020-2024 | |||||
1.1 Algemene uitkering (meicirculaire) Vanuit de meicirculaire 2020 passen we de begroting voor 2020 met € 823.000 aan. Het bedrag dat we extra ontvangen bedraagt € 1.280.000 en nemen we op onder programma 0. Van dit bedrag is € 199.000 voor het opsporen en ruimen van bommen en € 285.000 voor het sociaal domein. Deze bedragen nemen we op in programma 2 en 6. | 1.280 | 575 | 1.156 | 1.107 | 965 |
1.2 Algemene uitkering (coronacompensatie) Eind juni werd de verdeling gepubliceerd van het eerst compensatiepakket voor gemeenten voor de coronacrisis. We informeerden de raad hierover in de brief van 8 juli 2020. | 898 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.3 Algemene uitkering (septembercirculaire) We actualiseerden de begroting op basis van de septembercirculaire. Landelijk daalt de uitkeringsfactor de komende jaren door de stijging van het aantal uitkeringsgerechtigden. Hierdoor daalt voor ons de algemene uitkering vanaf 2021. In de jaren 2020 en 2021 wordt de opschalingskorting bevroren waardoor we in deze jaren een klein voordeel hebben. | 118 | 65 | -537 | -613 | -581 |
1.4 Algemene uitkering (coronacompensatie) In de septemberciculaire is het tweede corona compensatiepakket opgenomen. We ontvangen bedragen voor misgelopen inkomsten zoals precariobelasting en marktgeld. We ontvangen ondermeer compensatie van noodvang van kinderen van ouders met een cruciaal beroep en voor het niet innen van de eigen bijdrage voor de WMO. | 675 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.5 Te verwachten kosten coronacrisis In totaal ontvingen we via de algemene uitkering € 1.573.000 aan compensatie voor de kosten van de coronacrisis. Tot nu toe maakten we voor € 1.106.000 kosten. Het verschil reserveren we voor de kosten die we nog verwachten. | -467 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.6 Personeelskosten Het voordeel op personeelskosten lichten we uitgebreid toe in de paragraaf Bedrijfsvoering. | 1.118 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.7 Rendabele uren Er zijn minder uren aan investeringen, grondbedrijf en voorzieningen (rendabele producten) toegerekend. Een belangrijke oorzaak is de krapte op de arbeidsmarkt. Hierdoor zijn vacatures niet of later ingevuld dan verwacht. De personeelskosten zijn hierdoor lager. Ook liepen enkele projecten vertraging op door de coronacrisis. Andere oorzaken zijn ziekte van medewerkers en andere prioriteiten bij projecten. | -852 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.8 Rente en afschrijvingen We actualiseerden de activastaat (investeringen). Door lagere boekwaarde en latere afronding van enkele investeringen ontstaat een voordeel in de begroting. | 63 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.9 Telefoonkosten We sloten goedkopere contracten af voor mobiele en vaste telefonie. | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.10 Gas water elektriciteit In 2020 namen we de nieuwe klimaatinstallaties van het Stadskantoor en BVC in gebruik. De verwachte kosten aan elektriciteit en gas zijn lager dan verwacht. | 47 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.11 Onvoorzien Het restant van de post onvoorzien zetten we in voor de dekking van het negatieve saldo van deze tweede bestuursrapportage. | 40 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.12 Indexering bijdrage gemeenschappelijke regelingen We verwerkten de begrotingen van de gemeenschappelijke regelingen. Hierdoor verlagen we de stelpost die we daarvoor opnamen. | 0 | 150 | 150 | 150 | 150 |
1.13 Bijdrage Regio West-Brabant (RWB) We verwerken de goedgekeurde begroting 2021 van de gemeenschappelijke regeling Regio West-Brabant. | 0 | -30 | -33 | -34 | -41 |
1.14 Rente geldleningen De rentekosten dalen door de lage rentestanden op de financiële markten. | 0 | 120 | 90 | 150 | 530 |
1.15 Parkeerinkomsten Door de coronacrisis zijn er veel minder bovengrondse parkeerinkomsten dan verwacht. | -227 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.16 Taakstelling verbonden partijen De begrotingen 2021 van de verbonden partijen zijn vastgesteld. Hieruit blijkt dat de taakstelling voor 2021 niet wordt gerealiseerd. Vanaf 2021 bezuinigen we op de plustaken van de GGD. | 0 | -150 | -14 | -14 | -14 |
1.17 Leges burgerzaken We actualiseren de leges burgerzaken op basis van de nog te verwachten aantallen. Door de coronacrisis is het aantal aanvragen minder dan verwacht. | -119 | -2 | 1 | 26 | -52 |
1.18 Wachtgeld oud wethouders We betaalden wachtgeld aan oud-wethouders. | -95 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.19 Voorziening APPA Bureau RAET berekende voor ons de hoogte van de voorziening Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers (APPA). Onder andere bestuurswisselingen, verwachte uitkeringsperiode en het rentepercentage zijn geactualiseerd. | -64 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.20 Bijdrage Belastingsamenwerking West-Brabant West We verwerken de eerste bestuursrapportage van 2020 en de goedgekeurde begroting 2021 van de gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking West-Brabant. | -58 | -63 | -63 | -63 | -63 |
1.21 Bijdrage ICT WBW In 2019 startte Etten-Leur als eerste deelnemer met de vernieuwing van de werkplekken. Dit leidt tot hogere afschrijvingskosten in 2020 en een hogere bijdrage. | -45 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.22 Precariobelasting Door de coronacrisis besloot de raad om voor 2020 geen precariobelasting te heffen voor terrassen. | -20 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.23 Externe vergaderingen Raad Door de coronacrisis worden de raadsvergaderingen op een externe locatie gehouden. | -9 | -14 | 0 | 0 | 0 |
1.24 Overig Eén of meerdere afwijkingen, kleiner dan € 50.000. | 109 | -6 | 5 | 1 | 2 |
Besparing | |||||
2.1 Kosten bedrijfsvoering We besparen op de bedrijfsvoering. We lichten dit toe in de paragraaf bedrijfsvoering. | 0 | 474 | 334 | 334 | 334 |
2.2 Parkeren vergunninghoudersgebieden en blauwe zones (fiscaliseren) Het omzetten van vergunninghoudersgebieden en blauwe zones naar de manier van betaald parkeren zoals nu al geldt in het centrum (Markt, Bisschopsmolenstraat enzovoorts). Digitaal handhaven wordt hierdoor mogelijk en naheffingen uit deze gebieden komen ten gunste van de gemeente. Vergunningen blijven we in deze gebieden uitgeven. In de huidige blauwe zones is een nultarief voor beperkte parkeertijd in te voeren. De invoeringskosten hiervan leest u in programma 2. | 0 | 140 | 250 | 250 | 250 |
2.3 Multidisciplinair Team Zorg en Veiligheid We organiseren het behandelen en oplossen van complexe en domein overstijgende situaties op een andere manier. We gaan ervan uit dat dit vanaf 2021 voor de toegangsmedewerkers regulier werk is. Voor de overige besparingen zie programma 6. | 0 | 80 | 80 | 80 | 80 |
2.4 Inzet scanauto betaald parkeren Door de inzet van een scanauto verwachten we een stijging van de parkeerinkomsten. | 0 | 50 | 50 | 50 | 50 |
2.5 Verkoop Oude Raadhuis In de begroting houden we rekening met de verkoop van het Oude Raadhuis (Bestuursvergadercentrum), waardoor we besparen op de exploitatiekosten. | 0 | 0 | 95 | 95 | 95 |
2.6 Overig Eén of meerdere besparingen, kleiner dan € 50.000. Enkele voorbeelden in dit programma zijn: de bemensing van stembureaus met alleen ambtenaren, het beëindigen van de stedenband met Siauliai en het tweejaarlijks houden van de burgerpeiling. | 27 | 150 | 205 | 176 | 194 |
Totaal wijzigingen | 2.469 | 1.539 | 1.769 | 1.695 | 1.900 |