Financiele ontwikkelingen
We verantwoorden onze financiële cijfers op hoofdlijnen. Dat betekent dat we vooral afwijkingen van € 50.000 of hoger ten opzichte van de gewijzigde begroting toelichten. De post “overig” gaat telkens over één of meerdere afwijkingen die kleiner zijn dan € 50.000. Posten die politiek relevant zijn lichten we wel toe.
Bij de toelichting op het financiële resultaat nemen we voordelen op als een positief bedrag en nadelen als een negatief bedrag. We ronden de bedragen af op € 1.000. Het kan zijn dat er in één overzicht of tussen overzichten afrondingsverschillen zijn.
(bedragen x € 1.000) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Actualisatie begroting 2020-2024 | |||||
1.1 Regeling Tozo Van het rijk ontvingen we, aanvullend op het reeds in de begroting opgenomen bedrag, een uitkering voor de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo). Per saldo budgettair neutraal. | 5.137 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.2 Regeling Tozo Werkplein De van het rijk ontvangen bijdrage uit de Tozo-regeling betalen we door aan het Werkplein. Per saldo budgettair neutraal. | -5.137 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.3 BUIG budget Het Rijk verhoogde het budget Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorzieningen Gemeenten (BUIG) voor de uitkeringslasten. We houden rekening met een stijging van de uitkeringslasten vanaf 2021. We verwachten dat de kosten en de opbrengsten vanaf 2021 aan elkaar gelijk zijn. | 775 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.4 Cliëntenondersteuning We beëindigden de pilot jongerenmotivator. De werkzaamheden en methodiek brachten we onder bij het reguliere jongerenwerk van Surplus. Hierdoor ontstaat ruimte binnen deze begrotingspost. | 93 | 78 | 78 | 78 | 78 |
1.5 Re-integratie Het Werkplein nam de Frequent Intensieve Aanpak (FIA) op in haar reguliere begroting. Hierdoor gaven we minder uit aan re-integratie activiteiten. | 75 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.6 Borgen zorgcontinuïteit Juzt De raad stelde in 2019 € 340.000 beschikbaar voor de borging van de zorgcontinuïteit bij Juzt. Het bedrag dat nu over is valt vrij. | 53 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.7 Wmo Begeleiding / algemene dagbesteding Eind 2018 startte als experiment de eerste algemene dagbesteding Het Stekkie. De kosten hiervan nemen we nu structureel in de begroting op. Deze algemene dagbesteding levert besparingen op op de indicaties voor de (duurdere) maatwerkvoorziening Begeleiding. | 0 | -65 | -65 | -65 | -65 |
1.8 Wmo Begeleiding / algemene dagbesteding Eind 2018 startte als experiment de eerste algemene dagbesteding Het Stekkie. Deze algemene dagbesteding levert besparingen op op de indicaties voor de (duurdere) maatwerkvoorziening Begeleiding. Deze besparingen nemen we nu structureel in de begroting op. | 0 | 120 | 120 | 120 | 120 |
1.9 Bewonersinitiatieven Vanaf 2021 is er geen budget beschikbaar voor bewonersinitiatieven. Om de bewonersinitiatieven te blijven ondersteunen, nemen we dit vanaf 2021 structureel op. | 0 | -10 | -10 | -10 | -10 |
1.10 Wet inburgering In de begroting hielden we rekening met € 44.000 aan invoeringskosten voor de nieuwe Wet inburgering. We ontvingen van het Rijk € 87.000. Het voordelig saldo van € 43.000 is met de eerste bestuursrapportage in het begrotingsresultaat terecht gekomen. Voor de invoering van deze nieuwe wet hebben we in 2021 toch het volledige bedrag van € 87.000 nodig. | 0 | -43 | 0 | 0 | 0 |
1.11 Aanpassing bijdrage Werkplein We verhogen de bijdrage aan het Werkplein naar aanleiding van de tweede bestuursrapportage van het Werkplein. Oorzaak is de toename van het aantal bijstandsgerechtigden door de coronacrisis (€ 68.000 hogere uitkeringslasten). Deze verhoging wordt voor een deel gecompenseerd door minder uitgaven voor het minimabeleid (€ 20.000) en bedrijfsvoering (€ 21.000). | -27 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.12 Uitkering BBZ De specifieke uitkering Besluit Bijstandsuitkering Zelfstandigen (BBZ) verloopt vanaf 2020 via de algemene uitkering uit het gemeentefonds. Dit leidt tot een voordeel op programma 0 en een nadeel op programma 6. Per saldo budgettair neutraal. | -47 | -52 | -52 | -52 | -52 |
1.13 WMO begeleiding Door de coronacrisis verwachten we dit najaar nog een inhaalslag van het aantal inwoners dat een beroep doet op de maatwerkvoorziening Begeleiding. | -100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.14 Taakstelling accommodaties De taakstellende besparing op gemeentelijke accommodaties realiseren we dit jaar niet. | -131 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.15 Jeugdzorg (zorg in natura) Door de coronacrisis verwachten we dit najaar nog een inhaalslag van het aantal jeugdigen dat een beroep doet op jeugdzorg. | -150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.16 Aanpassing bijdrage WVS Van het rijk ontvingen we via het gemeentefonds (programma 0) een aanpassing op de geraamde bijdragen voor loonkosten van het Werkvoorzieningschap (WVS). Deze mutatie betalen we op programma 6 volledig door aan het Werkvoorzieningschap. Per saldo budgettair neutraal. | -214 | -240 | -77 | -214 | -193 |
1.17 Aanpassing bijdrage WVS Van het rijk ontvingen we via het gemeentefonds (programma 0) voor het Werkvoorzieningschap een bijdrage in de kosten van de coronacrisis. Deze bijdrage betalen we op programma 6 door aan het Werkvoorzieningschap. Per saldo budgettair neutraal. | -277 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.18 Algemene uitkering (meicirculaire) In de meicirculaire 2020 ontvangen we geld voor het sociaal domein. Het geld dat we ontvangen nemen we op in programma 0. De verwachte uitgaven nemen we hier op. | -44 | -65 | -142 | -156 | -157 |
1.19 Algemene uitkering (septembercirculaire) In de septembercirculaire 2020 ontvangen we geld voor het sociaal domein. Het geld dat we ontvangen nemen we op in programma 0. De verwachte uitgaven nemen we hier op. | -317 | -44 | -12 | 0 | 0 |
1.20 Compensatie ziektekostenverzekering De gebruikers van de collectieve ziektekostenverzekering compenseren we in 2021 voor de gestegen kosten. | 0 | -100 | 0 | 0 | 0 |
1.21 Overig Eén of meerdere afwijkingen, kleiner dan € 50.000. | 76 | -24 | -39 | -37 | -34 |
Besparing | |||||
2.1 Project Etten-Leur Actief Door de communicatie en de activiteiten binnen het project Etten-Leur Actief op een andere manier te organiseren, verlagen we het budget gedurende 2020 tot en met 2022 (looptijd van het project). | 70 | 70 | 70 | 0 | 0 |
2.2 Niet vrij toegankelijke Jeugdzorg Wij zijn kritisch op de duur van de indicaties en definiëren de te bereiken doelen strak. Daarnaast sturen we kritisch op onze aanbieders op de te bereiken resultaten en schalen zorg af waar dat kan. | 0 | 250 | 400 | 400 | 400 |
2.3 Uitstroom bijstandsgerechtigden verhogen We zetten 1 extra formatieplaats in om sneller in te zetten op begeleiding en bemiddeling. Door deze tijdelijke inzet kunnen we de verhoogde instroom van bijstandsgerechtigden vanwege de coronacrisis beperken. | 0 | 250 | 0 | 0 | 0 |
2.4 Surplus Door welzijnsactiviteiten op een ander manier te organiseren en / of stop te zetten, verlagen we de subsidie voor Surplus. | 0 | 210 | 275 | 275 | 275 |
2.5 Sturing op productie en prestatie Wmo-zorgaanbieders We voeren als gemeente meer regie op productie en prestaties van de zorgaanbieders bij de Wmo maatwerkvoorziening begeleiding. We bewaken en monitoren op resultaten bij individuele situatie en schalen af wanneer mogelijk. | 0 | 130 | 200 | 200 | 200 |
2.6 Verlagen inzet WVS Vanaf 2021 faciliteren we het beheer onder andere bij de scoutinggebouwen niet meer met WVS-medewerkers. We doen een beroep op de eigen verantwoordelijkheid en zelfwerkzaamheid. | 0 | 66 | 68 | 69 | 69 |
2.7 Leges gehandicaptenparkeerkaart We gaan leges (voor de uitvoering en inwinnen medisch advies) heffen op de afgifte van gehandicaptenparkeerkaarten. Deze kaarten verstrekken we nu kosteloos. | 0 | 50 | 50 | 50 | 50 |
2.8 Van Wmo naar Wet landurige zorg We sturen strakker op de uitstroom van cliënten van de Wmo naar de Wet langdurige zorg wanneer een cliënt in aanmerking komt voor de Wlz. | 0 | 50 | 40 | 25 | 25 |
2.9 Dagbesteding als algemene voorziening We organiseren een dagbesteding als algemene voorziening. Cliënten kunnen hier zonder indicatie gebruik van maken. Dit bespaart op de duurdere individuele maatwerkvoorzieningen. | 0 | 50 | 50 | 50 | 50 |
2.10 Verlaging subsidieplafonds We verlagen de plafonds voor subsidies binnen het sociaal domein met 10% in 2021 en 25% vanaf 2022. | 0 | 18 | 75 | 75 | 75 |
2.11 Multidisciplinair Team Zorg en Veiligheid We organiseren het behandelen en oplossen van complexe en domein overstijgende situaties op een andere manier. We gaan ervan uit dat dit vanaf 2021 voor de toegangsmedewerkers regulier werk is. Voor de overige besparing op formatie zie programma 0. | 0 | 48 | 48 | 48 | 48 |
2.12 Bijdrage maatschappelijke participatie We verlagen de bijdrage voor maatschappelijke participatie / deelname webshop voor volwassenen van € 200 naar € 100. | 0 | 35 | 35 | 35 | 35 |
2.13 Exploitatiebijdragen wijkgebouwen verlagen We verlagen vanaf 2022 de exploitatiesubsidies voor de wijkgebouwen en Het Turfschip. Gezien de eigen inkomsten onderzoeken we of de exploitatiesubsidies verlaagd kunnen worden. | 0 | 0 | 45 | 30 | 30 |
2.14 Behoud bestaande formatie jeugdprofessionals De afgelopen twee jaar kregen we er taken bij op het gebied van veiligheid jeugdzorg. Hiervoor ontvingen we geld van het Rijk. Van dit geld trokken we extra jeugdprofessionals aan. We behouden de huidge formatie om de taken uit te voeren. | 0 | -115 | -140 | -140 | -140 |
2.15 Overig Eén of meerdere besparingen, kleiner dan € 50.000. Onder andere stoppen met de dienstencheques. | 0 | 116 | 69 | 41 | 42 |
Totaal wijzigingen | -165 | 783 | 1.086 | 822 | 846 |